Odbor právní – silniční správní úřad zajišťuje správní agendu v oblastech silničního hospodářství na místních komunikacích mimo základní komunikační systém města tzv. ZÁKOS (ZÁKOS jsou místní komunikace s provozem MHD).
Základní informace k životní situaci
Povolení zvláštního užívání (tzv. ZUK, zábor) místní komunikace
Povolení zvláštního užívání (tzv. ZUK, zábor) místní komunikace pro užívání komunikace jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které je určena:
- zřizování a provozování reklamních zařízení,
- umísťování, skládání a nakládání věcí nebo materiálů,
- provádění stavebních prací,
- zřizování a provoz stánků a prodejních zařízení,
- audiovizuální tvorba,
- pořádání sportovních, kulturních, náboženských, zábavních a podobných akcí.
Povolení ZUK vydává silniční správní úřad (Odbor právní ÚMČ) s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace (BKOM a.s.), a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Policie České republiky.
Rozhodnutí o povolení ZUK je vydáváno na dobu určitou a jsou v něm stanoveny podmínky zvláštního užívání.
Co je nutné doložit
Vyplněný formulář žádosti o povolení zvláštního užívání komunikace, kde musí být uvedeno:
- jakou komunikaci se jedná (název ulice),
- vymezení žádosti (např. chodník, vozovka, silniční zeleň),
- důvod záboru nebo výkopu,
- přesný termín realizace,
- plošný rozsah záboru,
- jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby,
- identifikační číslo právnické osoby (IČ).
Dále je třeba doložit:
- situační náčrtek s vymezením rozsahu požadovaného zvláštního užívání,
- předchozí souhlas vlastníka (správce) komunikace (BKOM a.s.) s ohledem na placení kauce,
- u firem výpis z obchodního rejstříku, u ostatních číslo občanského průkazu,
- v případě ovlivnění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu stanovení přechodné úpravy provozu vydané Odborem dopravy MMB (výkres dopravního značení + souhlas Policie ČR),
- v případě ovlivnění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu si úřad vyžádá stanovisko Policie ČR.
Povolení uzavírky
Provoz na silnicích a místních komunikacích může být částečně nebo úplně uzavřen, popřípadě může být nařízena objížďka.
O uzavírce místní komunikace a objížďce rozhoduje příslušný silniční správní úřad (Odbor právní ÚMČ Brno – Tuřany) na základě žádosti osoby, v jejímž zájmu má dojít k uzavírce. Žádost úřad projedná:
- s vlastníkem pozemní komunikace, která má být uzavřena,
- s vlastníkem pozemní komunikace, po níž má být vedena objížďka,
- s obcí, na jejímž zastavěném území má být povolena uzavírka nebo nařízena objížďka,
- s provozovatelem dráhy, je-li na komunikaci umístěna dráha (trolejbusová a tramvajová dráha, tedy s DPMB, a.s.),
- s Policií ČR, pokud má být nařízena objížďka.
Co je nutné doložit
Vyplněný formulář žádosti o povolení uzavírky, kde musí být uvedeno:
- jakou komunikaci se jedná (název ulice),
- důvod uzavírky,
- doba trvání uzavírky,
- rozsah uzavírky,
- návrh objížďky,
- jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby,
- identifikační číslo právnické osoby (IČ).
- u firem výpis z obchodního rejstříku, u ostatních číslo občanského průkazu,
- stanovení přechodné úpravy provozu vydané Odborem dopravy MMB,
Povolení sjezdu
Pozemní komunikace lze navzájem připojovat zřizováním křižovatek nebo na ně připojovat sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů na základě rozhodnutí o povolení vydaného silničním správním úřadem.
Co je nutné doložit
Vyplněný formulář žádosti o povolení připojení, kde musí být uvedeno:
- jakou komunikaci se jedná (název ulice),
- označení připojované nemovitosti – parcelní číslo a katastrální území,
- účel využívání připojované nemovitosti,
- předpokládaná intenzita dopravy a druh vozidel,
- předpokládaný termín realizace,
- jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby.
Dále je třeba doložit:
technickou dokumentaci připojení s patrnými parametry připojení (se zakreslením rozhledových poměrů a vlečných křivek),
stanovisko správce silnice II. nebo III. třídy nebo místní komunikace,
vyjádření Policie ČR.
Vyhrazená parkování pro invalidní občany
Občan města Brna s průkazem ZTP/P, ZTP, nevidomý nebo imobilní si může požádat o vyhrazené parkovací stání (tzv. VPS) v blízkosti svého bydliště. Povolení k užívání parkovacího místa se vydává na dobu 1 roku s možností každoročního prodloužení doby platnosti.
O vyhrazené parkovací stání může žádat zdravotně postižený občan starší 18 let s trvalým pobytem v Brně, zákonný zástupce, opatrovník, pověřená osoba na základě plné moci.
Co je nutné doložit
- Vyplněný formulář žádosti o vyhrazené parkovací stání pro invalidní osobu.
- Projektová dokumentace vypracovaná autorizovaným projektantem.
- Průkaz ZTP, ZTP/P.
- Občanský průkaz (u nezletilých zdravotně postižených dětí rodný list a občanský průkaz zákonného zástupce).
- Řidičský průkaz.
- Technický průkaz vozidla.
- Osvědčení o technickém průkazu.
- Lékařská zpráva.
- Rozhodnutí o přidělení ZTP, ZTP/P.
Vyhrazená parkování pro firmy a občany
O vyhrazené parkovací stání (tzv. VPS) v blízkosti sídla firmy nebo trvalého bydliště si může požádat firma nebo občan. Povolují se max. 2 stání. Povolení k užívání parkovacího místa se vydává na dobu
jednoho roku s možností každoročního prodloužení doby platnosti.
Vyhrazené parkovací stání podléhá místnímu poplatku dle vyhlášky města Brna o místních poplatcích.
Co je nutné doložit
- Vyplněný formulář žádosti o vyhrazené parkovací stání.
- Projektová dokumentace vypracovaná autorizovaným projektantem.
- Živnostenský list.
- Výpis z obchodního rejstříku.
- Nájemní smlouva na nebytové prostory.
- Občanský průkaz.
Podrobnější informace k životní situaci lze získat na stránkách Brněnských komunikacích ,a.s., https://www.bkom.cz/potrebuji-si-vyridit/vyhrazene-parkovaci-stani-vps-42