Termíny svatebních obřadů ÚMČ Brno-Tuřany pro rok 2025 |
|
Měsíc |
Datum |
Leden |
10. 01. 2025 – pátek |
Únor |
21. 02. 2025 – pátek |
Březen |
08. 03. 2025 – sobota |
Duben |
12. 04. 2025 – sobota |
Květen |
16. 05. 2025 – pátek |
Červen |
07. 06. 2025 – pátek |
Červenec | prozatím nestanoven |
Srpen | prozatím nestanoven |
Září | prozatím nestanoven |
Říjen | prozatím nestanoven |
Listopad | prozatím nestanoven |
Prosinec | prozatím nestanoven |
Termíny svatebních obřadů pro I. pololetí roku 2025 byly schváleny na 58/IX. schůzi RMČ dne 4. 11. 2024.
Mimo stanovené termíny lze uskutečnit obřad jen tehdy, pokud tomu nebudou bránit provozní důvody, a to po domluvě s příslušným zaměstnancem matriky. V takovém případě je vybírán správní poplatek ve výši 3.000,- Kč.
Uzavření manželství
1. Identifikační číslo
—
2. Kód
—
3. Pojmenování (název) životní situace
Uzavření manželství
4. Základní informace k životní situaci
Manželství na území České republiky lze uzavřít formou občanského nebo církevního sňatku. Manželství se uzavírá svobodným a úplným souhlasným prohlášením muže a ženy o tom, že spolu vstupují do manželství. Prohlášení se činí veřejně v přítomnosti dvou svědků před matričním úřadem nebo před orgánem církve. V případě uzavírání manželství v městské části Brno-Tuřany je matričním úřadem Úřad městské části Brno-Tuřany.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Snoubenci
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Snoubenci si při osobní návštěvě matriky rezervují termín sňatku. Předloží vyplněný a oběma snoubenci podepsaný „ Dotazník k uzavření manželství” a předloží originály všech potřebných dokladů.
Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka.
Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před starostou nebo místostarostou městské části Brno-Tuřany.
Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
V případě zájmu uzavřít manželství v městské části Brno-Tuřany je třeba, aby se snoubenci dostavili osobně na Úřad městské části Brno-Tuřany.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Odbor všeobecný Úřadu městské části Brno-Tuřany
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Odbor všeobecný ÚMČ Brno-Tuřany, Monika Štikarovská, pondělí a středa 8 – 17 hod, tel. 545 128 233, stikarovska@turany.cz.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklady potřebné k uzavření manželství:
- doklad totožnosti
- rodný list,
- doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem),
- výpis z evidence obyvatel o místě trvalého pobytu (lze prokázat občanským průkazem),
- výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem),
- úmrtní list zemřelého manžela (pokud je snoubenec ovdovělý),
- případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství (pokud je snoubenec rozvedený),
- rodné listy společných dětí (pokud snoubenci již společné děti mají)
- rodné listy dětí nevěsty (pokud otec těchto dětí není znám)
V případě uzavření manželství církevní formou snoubenci (nebo jeden ze snoubenců) žádají o vydání osvědčení o splnění všech požadavků zákona o rodině pro uzavření platného manželství před orgánem církve. Bez tohoto osvědčení nelze církevní sňatek uzavřít. Osvědčení vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu bude manželství uzavřeno. K vydání osvědčení se předkládají stejné doklady jako při uzavření manželství.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Dotazník k uzavření manželství snoubenci obdrží na kterémkoli matričním úřadu.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- a) Uzavření manželství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky 5.000 Kč
- b) Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky 3.000Kč
- c) Uzavření manželství mezi snoubenci před pověřeným oddávajícím úřadu, který není matričním úřadem 1.000Kč
- d) Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost 3.000Kč
Poplatek podle písmene a) až c) této položky se vybírá jen od jednoho ze snoubenců.
Poplatek podle písmene d) této položky se vybírá jen jednou, povoluje-li se uzavření manželství mimo úředně určenou místnost a současně i mimo stanovenou dobu.
Od poplatku podle písmene a) této položky jsou osvobozeny osoby těžce zdravotně postižené.
Poplatek se platí v hotovosti na pokladně ÚMČ Brno-Tuřany, Tuřanské náměstí 1, Brno, pondělí, středa 8 – 17 hod.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
—
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Pokud snoubenec (popřípadě snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky nebo je snoubenec (popřípadě snoubenci) neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady, bez jeho přítomnosti nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
—
16. Elektronická služba, kterou lze využít
—
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění
Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech
Zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích v platném znění
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
18. Jaké jsou související předpisy
—
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
—
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
—
21. Nejčastější dotazy
Co jsou “matriční úřady”?
– Matričními úřady jsou obecní úřady, městské úřady, v hlavním městě Praze úřady městských částí, v územně členěných statutárních městech úřady městských obvodů nebo úřady městských částí a pro území vojenských újezdů újezdní úřady, které určí a jejich správní obvody vymezí Ministerstvo vnitra prováděcím právním předpisem. Seznam matričních úřadů je uveden v příloze vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů.
22. Další informace
—
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
—
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor všeobecný Úřadu městské části Brno-Tuřany
26. Kontaktní osoba
Monika Štikarovská
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
1. 1. 2008
28. Popis byl naposledy aktualizován
30. 3. 2023
29. Datum konce platnosti popisu
Nestanoveno
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
—