Souhlas s používáním cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejlepší online zážitek a konzistentní informace. Můžete souhlasit se shromažďováním všech souborů cookie kliknutím na tlačítko "Souhlasím se vším" nebo si přizpůsobit nastavení souborů cookie kliknutím na "Zobrazit více"...
Spravovat cookies

Ustanovení zvláštního příjemce důchodu

Základní informace k životní situaci

Obecní úřad rozhoduje o ustanovení zvláštního příjemce, kdy oprávněný příjemce (důchodce) není schopen s ohledem na svůj zdravotní stav přebírat svůj důchod. Zvláštním příjemcem je zpravidla fyzická osoba, rodinný příslušník, která je na základě rozhodnutí ÚMČ Brno-Tuřany ustanovena zvláštním příjemcem důchodu oprávněné osoby (důchodce – např. matky, babičky). Toto pravomocné rozhodnutí ÚMČ Brno-Tuřany je zasláno na Českou správu sociálního zabezpečení (důchodové) k dalšímu řízení, kdy následně je k rukám zvláštního příjemce ustanoveného ÚMČ Brno-Tuřany vyplácen důchod za oprávněného (důchodce). Zvláštní příjemce používá dávku podle pokynů a ve prospěch oprávněného.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat podnět apod.)

Oprávněná osoba – příjemce důchodu podle místa trvalého pobytu, nebo  osoba, která chce být zvláštním příjemcem ustanovena.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podání podnětu o ustanovení zvláštního příjemce důchodu na ÚMČ Brno-Tuřany, formuláře jsou k dispozici jak v písemné podobě na ÚMČ, tak i na www.turany.cz.

Lhůta pro vyřízení je 30 dnů od zahájení řízení.

ÚMČ Brno-Tuřany zruší své rozhodnutí, pokud odpadly důvody, pro které byl zvláštní příjemce ustanoven a nebo pokud zjistí, že zvláštní příjemce neplní své povinnosti.

Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Dostavit se na ÚMČ Brno-Tuřany, podat písemný podnět, formuláře jsou k dispozici v kanceláři, také je lze získat na webových stránkách a doložit potřebné doklady:

 

  • vyjádřením ošetřujícího lékaře
  • občanský průkaz osoby, která má být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu
  • občanský průkaz dosavadního příjemce důchodu
  • důchodový výměr dosavadního příjemce důchodu
  • doložení dalších dokladů, šetření bude posuzováno dle individuální situace

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Oddělení sociální péče ÚMČ Brno-Tuřany, Tuřanské náměstí 1, 620 00 Brno, Mgr. Markéta Vlachová, tel. 545 128 235, 778 410 886, vlachova@turany.cz.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Bez poplatku

Informace o lhůtách, opravných prostředcích, právních předpisech

Podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je lhůta pro vyřízení 30 dnů. Proti rozhodnutí lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů od doručení k Magistrátu města Brna, Odboru sociální péče, Koliště 19, 601 67 Brno, prostřednictvím ÚMČ Brno-Tuřany, Oddělení sociální péče, Tuřanské náměstí 1, 620 00 Brno, který rozhodnutí vydal. Dalšími právními předpisy, podle kterých se postupuje, je zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Za správnost popisu odpovídá útvar

Oddělení sociální péče Úřadu městské části Brno-Tuřany, Tuřanské náměstí 1, 620 00 Brno.

Kontaktní osoby:

Mgr. Markéta Vlachová, tel. 545 128 235, 778 410 886, vlachova@turany.cz.

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni: 31. 5. 2023