Souhlas s používáním cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejlepší online zážitek a konzistentní informace. Můžete souhlasit se shromažďováním všech souborů cookie kliknutím na tlačítko "Souhlasím se vším" nebo si přizpůsobit nastavení souborů cookie kliknutím na "Zobrazit více"...
Spravovat cookies

Statut výborů Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany

Úplné znění duben 2011

Článek 1

Úvodní ustanovení

  1. Statut výborů Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany (dále jen „Statut výborů“) upravuje postavení a činnost výborů Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany (dále jen „výbory“) a práva a povinnosti členů výborů.
  2. Statut výborů je zpracován v souladu se zákonem č.128/2000 Sb. o obcích v platném znění (dále jen „zákon o obcích“).

Článek 2

Postavení výborů

  1. Výbory jsou iniciativními a kontrolními orgány Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany (dále jen „Zastupitelstvo“), které :
  2. výbory zřizuje a zrušuje,
  3. řídí jejich činnost a ukládá jim úkoly,
  4. kontroluje jejich činnost,
  5. přezkoumává na základě podnětů jimi přijatá opatření,
  6. projednává a řeší návrhy, připomínky a podněty předložené mu výbory.
  7. Výbory jsou ze své činnosti odpovědny Zastupitelstvu.
  8. Základní úkoly výborů spočívají zejména v tom, že:
  9. plní úkoly, kterými je pověřilo Zastupitelstvo,
  10. projednávají předložené materiály a vydávají k nim stanoviska pro jejich další projednávání v Zastupitelstvu,
  11. projednávají a řeší iniciativní návrhy svých členů.
  12. Výbory mají právo předkládat dle § 94 zákona o obcích návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání Zastupitelstva a předkládat Zastupitelstvu svá další stanoviska a náměty.

Článek 3

Povinně zřízené výbory, jejich poslání

  1. Zastupitelstvo na svém 1/VI. ustavujícím zasedání dne 15.11.2010 zřídilo (dle § 117 zákona o obcích) tyto výbory:
  2. Finanční výbor Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany (dále jen „Finanční výbor“),
  3. Kontrolní výbor Zastupitelstva městské části Brno-Tuřany (dále jen „Kontrolní výbor“).
  4. Počet členů každého z těchto výborů činí 5 členů. Členy těchto výborů nemohou být starosta městské části Brno-Tuřany, místostarosta městské části Brno-Tuřany, tajemník Úřadu městské části Brno-Tuřany ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce Úřadu městské části Brno-Tuřany (dále jen „Úřad“).
  5. Finanční výbor
  6. provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky městské části Brno-Tuřany,
  7. plní další úkoly, jimiž jej pověřilo Zastupitelstvo.
  8. Kontrolní výbor
  9. kontroluje plnění usnesení Zastupitelstva a Rady městské části Brno-Tuřany,
  10. kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a Úřadem na úseku samostatné působnosti,
  11. plní další kontrolní úkoly jimiž jej pověřilo Zastupitelstvo.

Článek 4

Členové výborů

  1. Počet členů výboru je vždy lichý. Maximální počet členů výboru je 7.
    1. Předsedu, místopředsedu a další členy výboru volí a odvolává Zastupitelstvo.
    1. Předsedou a místopředsedou výboru je vždy člen Zastupitelstva. To neplatí, jde-li o předsedu a místopředsedu osadního výboru.
    1. Členové výboru mají právo podílet se aktivně na činnosti výboru, vznášet dotazy, náměty, připomínky k projednávaným zprávám a návrhům, uplatňovat svá stanoviska k řešení problémů.
    1. Členové výboru jsou povinni se účastnit se jeho schůzí a plnit úkoly, kterými je výbor pověřil.
    1. Místopředseda zastupuje předsedu v případě:
  2. nemoci předsedy,
  3. nečinnosti předsedy po dobu nejméně dvou měsíců,
  4. funkce předsedy není obsazena.
    1. Členství ve výboru zaniká:
  5. skončením funkčního období Zastupitelstva,
  6. vzdáním se funkce člena,
  7. odvoláním z funkce člena,
  8. zrušením výboru,
  9. rozpuštěním Zastupitelstva,
  10. smrtí člena.
    1. Účinky zániku členství dle písm. b), c) a d) odstavce 7. tohoto článku nastávají na základě písemného oznámení doručeného v případě dle písm. b) Úřadu a v případech dle písm. c) a d) členovi výboru. Není-li v písemném oznámení uveden pozdější den, zaniká členství dnem doručení písemného oznámení.
    1. Členství předsedy a místopředsedy výboru zaniká také zánikem mandátu člena Zastupitelstva.

Článek 5

Schůze výboru

  1. Výbory se scházejí ke svým schůzím dle potřeby zejména za účelem stanovení kontrolních akcí.
    1. Schůze výboru jsou neveřejné. V případě potřeby mohou být na schůzi výboru přizváni odborníci.
    1. Schůze výboru svolává  a řídí předseda. Ten rovněž organizuje práci výboru a dbá na plnění výborem přijatých usnesení.
    1. Výbor jedná podle programu, který v úvodu jednání schválí. Program schůze výboru navrhuje předseda výboru. S ohledem na působnost výboru přitom vychází z materiálů předložených k projednání, z návrhů členů výboru a zejména z úkolů uložených nebo doporučených Zastupitelstvem.
    1. Do programu schůze se pravidelně zařazují body:
  2. zápisy z provedených kontrol,
  3. určení kontrolních akcí, které budou provedeny do příští schůze výboru.
    1. Přípravu podkladů pro jednání výboru organizuje předseda výboru. V případě potřeby může výbor požádat zaměstnance Úřadu o odborné stanovisko nebo o zprávu o plnění úkolů ve věcech spadajících do působnosti výboru. Doplnění nebo upřesnění těchto stanovisek a zpráv může požadovat předseda výboru.

Článek 6

Usnesení výborů

  1. Výbor se usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.
  2. Obsahem usnesení výboru jsou zpravidla:
  3. stanoviska  a návrhy výboru pro Zastupitelstvo,
  4. stanovení kontrolních akcí z vlastní iniciativy výboru
  5. pověření člena výboru k provedení kontroly
  6. jiné úkoly členům výboru,
  7. požadavky na příslušné zaměstnance Úřadu ve smyslu článku 5 bod 6. Statutu výborů.

Článek 7

Zápis ze schůze výboru

  1. Předseda výboru nebo člen výboru, kterého k tomu výbor pověřil, vyhotoví zápis ze schůze výboru a zabezpečí do sedmi dnů ode dne konání schůze výboru doručení zápisu všem členům výboru a prostřednictvím Úřadu také Zastupitelstvu.
  2. V zápisu se zejména uvádí:
  3. den a místo schůze
  4. hodina zahájení a ukončení schůze
  5. jména přítomných členů výboru
  6. program schůze
  7. přijatá usnesení včetně hlasování k jednotlivým usnesením v pořadí: pro, proti, zdržel se hlasování.
  8. Zápis ze schůze výboru podepisuje předseda výboru.

Článek 8

Pravidla pro výkon kontrolní činnosti

  1. Výbor provádí kontrolu z vlastní iniciativy nebo z pověření Zastupitelstva. Kontrolní akce prováděné z vlastní iniciativy určí výbor svým usnesením.
  2. Výbor určí svým usnesením člena výboru, který kontrolu provede. Tento člen se dohodne s příslušným zaměstnancem na  termínu kontroly.
  3. Kontrola se provádí nahlédnutím do příslušných spisů v místě, kde jsou tyto spisy uloženy, za přítomnosti příslušného zaměstnance.
  4. O provedené kontrole pořídí člen výboru zápis, který obsahuje záznam o tom, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy na opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala.
  5. Výbor připojí k zápisu o provedené kontrole vyjádření orgánu, popř. zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala, a předloží jej nejbližšímu zasedání Zastupitelstva doručením jednoho vyhotovení zápisu Úřadu nejméně 8 dní před zasedáním Zastupitelstva.

Článek 9

Závěrečná ustanovení

  1. Změny a doplňky, popř. vydání nového Statutu výborů podléhají schválení Zastupitelstvem.
  2. Tento Statut výborů ruší Statut výborů, který byl schválen 14/III zasedáním Zastupitelstva dne 1.3.2001.
  3. Tento Statut výborů byl schválen na 10/V zasedání Zastupitelstva dne 28.2.2008  a nabývá účinnosti  dnem 28.2.2008.
  4. Změna Statutu výborů byla schválena na 4/VI. zasedání Zastupitelstva dne 28.4.2011 s účinností od 28.4.2011.

Bc. Aleš Jakubec

starosta městské části Brno-Tuřany