Odbor právní – silniční správní úřad zajišťuje správní agendu v oblastech silničního hospodářství na místních komunikacích mimo základní komunikační systém města tzv. ZÁKOS  (ZÁKOS jsou  místní komunikace  s provozem MHD).


Povolení zvláštního užívání místní komunikace (ZUK, zábor)

Povolení zvláštního užívání (tzv. ZUK, zábor) místní komunikace pro užívání komunikace jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které je určena:

  • zřizování a provozování reklamních zařízení,
  • umísťování, skládání a nakládání věcí nebo materiálů,
  • provádění stavebních prací,
  • zřizování a provoz stánků a prodejních zařízení,
  • audiovizuální tvorba,
  • pořádání sportovních, kulturních, náboženských, zábavních a podobných akcí. 

Povolení ZUK vydává silniční správní úřad (Odbor právní ÚMČ) s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace (BKOM a.s.), a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Policie České republiky.

Rozhodnutí o povolení ZUK je vydáváno na dobu určitou a jsou v něm stanoveny podmínky zvláštního užívání.

Co je nutné doložit

Vyplněný formulář žádosti o povolení zvláštního užívání komunikace, kde musí být uvedeno:

  • jakou komunikaci se jedná (název ulice),
  • vymezení žádosti (např. chodník, vozovka, silniční zeleň),
  • důvod záboru nebo výkopu,
  • přesný termín realizace,
  • plošný rozsah záboru,
  • jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby,
  • identifikační číslo právnické osoby (IČ).

Dále je třeba doložit:

  • situační náčrtek s vymezením rozsahu požadovaného zvláštního užívání,
  • předchozí souhlas vlastníka (správce) komunikace (BKOM a.s.) s ohledem na placení kauce,
  • u firem výpis z obchodního rejstříku, u ostatních číslo občanského průkazu,
  • v případě ovlivnění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu stanovení přechodné úpravy provozu vydané Odborem dopravy MMB (výkres dopravního značení + souhlas Policie ČR),
  • v případě ovlivnění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu si úřad vyžádá stanovisko Policie ČR.

Povolení uzavírky

Provoz na silnicích a místních komunikacích může být částečně nebo úplně uzavřen, popřípadě může být nařízena objížďka.

O uzavírce místní komunikace a objížďce rozhoduje příslušný silniční správní úřad (Odbor právní ÚMČ Brno – Tuřany) na základě žádosti osoby, v jejímž zájmu má dojít k uzavírce. Žádost úřad projedná:

  • s vlastníkem pozemní komunikace, která má být uzavřena,
  • s vlastníkem pozemní komunikace, po níž má být vedena objížďka,
  • s obcí, na jejímž zastavěném území má být povolena uzavírka nebo nařízena objížďka,
  • s provozovatelem dráhy, je-li na komunikaci umístěna dráha (trolejbusová a tramvajová dráha, tedy s DPMB, a.s.),
  • s Policií ČR, pokud má být nařízena objížďka.

Co je nutné doložit

Vyplněný formulář žádosti o povolení uzavírky, kde musí být uvedeno:

  • jakou komunikaci se jedná (název ulice),
  • důvod uzavírky,
  • doba trvání uzavírky,
  • rozsah uzavírky,
  • návrh objížďky,
  • jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby,
  • identifikační číslo právnické osoby (IČ).
  • u firem výpis z obchodního rejstříku, u ostatních číslo občanského průkazu,
  • stanovení přechodné úpravy provozu vydané Odborem dopravy MMB,

Povolení sjezdu

Pozemní komunikace lze navzájem připojovat zřizováním křižovatek nebo na ně připojovat sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů na základě rozhodnutí o povolení vydaného silničním správním úřadem.

Co je nutné doložit

Vyplněný formulář žádosti o povolení připojení, kde musí být uvedeno:

  • jakou komunikaci se jedná (název ulice),
  • označení připojované nemovitosti – parcelní číslo a katastrální území,
  • účel využívání připojované nemovitosti,
  • předpokládaná intenzita dopravy a druh vozidel,
  • předpokládaný termín realizace,
  • jméno a příjmení a kontaktní údaje zodpovědné osoby.

Dále je třeba doložit:

  • technickou dokumentaci připojení s patrnými parametry připojení (se zakreslením rozhledových poměrů a vlečných křivek),
  • stanovisko správce silnice II. nebo III. třídy nebo místní komunikace,
  • vyjádření Policie ČR. 

Vyhrazená parkování pro invalidní občany

Občan města Brna s průkazem ZTP/P, ZTP, nevidomý nebo imobilní si může požádat o vyhrazené parkovací stání (tzv. VPS) v blízkosti svého bydliště. Povolení k užívání parkovacího místa se vydává na dobu 1 roku s možností každoročního prodloužení doby platnosti.

O vyhrazené parkovací stání může žádat zdravotně postižený občan starší 18 let s trvalým pobytem v Brně, zákonný zástupce, opatrovník, pověřená osoba na základě plné moci.

Co je nutné doložit

  • Vyplněný formulář žádosti o vyhrazené parkovací stání pro invalidní osobu.
  • Projektová dokumentace vypracovaná autorizovaným projektantem.
  • Průkaz ZTP, ZTP/P.
  • Občanský průkaz (u nezletilých zdravotně postižených dětí rodný list a občanský průkaz zákonného zástupce).
  • Řidičský průkaz.
  • Technický průkaz vozidla.
  • Osvědčení o technickém průkazu.
  • Lékařská zpráva.
  • Rozhodnutí o přidělení ZTP, ZTP/P.

Vyhrazená parkování pro firmy a občany

O vyhrazené parkovací stání (tzv. VPS) v blízkosti sídla firmy nebo trvalého bydliště si může požádat firma nebo občan. Povolují se max. 2 stání. Povolení k užívání parkovacího místa se vydává na dobu

jednoho roku s možností každoročního prodloužení doby platnosti.

Vyhrazené parkovací stání podléhá místnímu poplatku dle vyhlášky města Brna o místních poplatcích.

Co je nutné doložit

  • Vyplněný formulář žádosti o vyhrazené parkovací stání.
  • Projektová dokumentace vypracovaná autorizovaným projektantem.
  • Živnostenský list.
  • Výpis z obchodního rejstříku.
  • Nájemní smlouva na nebytové prostory.
  • Občanský průkaz.

Podrobnější informace k životní situaci lze získat na stránkách Brněnských komunikacích ,a.s., https://www.bkom.cz/potrebuji-si-vyridit/vyhrazene-parkovaci-stani-vps-42